Diskuse pilotů ACES 2014 – návrhy na úpravy pravidel WW2,WW1, vstup ESA do ACES Int.

Zdravím Vás piloti. 

Jako každý rok, stejně i letos bude probíhat diskuse k návrhům na změny pravidel, změny výkldu pravidel, volba osobností roku 2014 a další problematia spojená s řízením organizace ACES.

Návrhy n změny a hlasování se mohou účastnit všichni piloti, kteří v letošním roce odlétali alespoň jedno soutěžní kolo.

V ramci letošního hlasování budou oficiálně zavedena pravidla WW1. Je to z důvodu zkušeností z Rakouska, kdy byly vedeny dlouhé diskuse o výkladu pravidel a vznikaly nejednoznačné situace. Cílem je mít pravidla funkční v roce 2016.

Zatím nebyly doručeny žádné návrhy na změnu pravidel WW2, Pokud Vám něco vrtá v hlavě, můžete to napsat. Nicméně, Máme necelých 20 aktivních pilotů, tj 2 hasy do mezinárodního hlasování. Takže nečekejte zázraky.

Další problematikou je zařazení kategorie ESA do ACES International a odsouhlasení pravidel EPA pro soutěže EPA Eurocup v rámci zemí, kde se Aircombat létá. Já osobně jsem pro, ale záleží hlavě na komunitě EPA zda se přidají, nebo nepřidají. S Pavlem Petráškem jsem již zahájil konzultce.

Co se týká návrhu na osobnost roku (HAC – Honor of Aircombat 2014) já bych nominovsl letos Jakuba Skotnicu. Vyhrál WW1 MS, a navíc naučil spívat polovinu pilotů Aircombatu hymnz „vyhul mi bambuli…“ Pokud ale máte někdo jiný návrh, napište mi ho do emailu.

Seznam pilotů a kontaktní emaily byly již aktualizovány.

Další volba se týká pozice 2 IC, v současnosti je to Martin Elmberg ze Švédska, můžete směle nominovat dalšího kandidáta.

Protože tu nemáme plkátko, pište názory pod tento příspěvek, pokud se chcete n něčem dohodnout, nepiště mi email, nebi zavolejte.

Petr Hakl

Kompletní Email od 1 IC je zde:

Hello Aces Headquarter letter, 14.October 2014
Now it is time to begin with a work plan to make some changes in different  tasks.
  1. One big task is to update our regulations into a new version. Theses updates I want to work out with  the NC´s. When it is ready, we give it into a voting for all active ACES pilots. The pilots must decide in a general vote if we work with the new regulations or not. This task is urgent since several years, but is a lot of work and other tasks are always more important. The target is a short (as possible) description of international coordination, one part of basic contest rules and one optional part with decorations. I need your response to make less work for the trash can.
  2. The second big task is to implement  the WWI game official into ACES regulations.
  3. In Spitzerberg, we had a lot of discussions about the reading of WWI rules and to waste no time, we have to decide about a updated international  WWI Rule document. The target is a save situation at the next WASG in 2016. And with an international accepted WWI rule we can make WWI Euro Cups. When we all use the same rule WWI rule document, we can begin in 2015 with WWI Euro Cups
  4. EPA and ESA NC have to consult each other if they want  to be integrated also in ACES.  Send me your decisions, after your contacts.
  5. Send me your proposals for the post “international HAC”
  6. This harvest we have to vote about the 2. IC again. Martin Elmberg made this job the last years. I hope he makes it the next  years again. If you have additional candidate for this job, send it to me.
  7. Take the newest NC contact list. If you have changes, send these changes to me.
  8. I got no inputs for WWII rule changes, we have no voting about some changes. J
Workplan harvest 2014
My tasks: Oktober 2014
  1. Send this letter to ACES HQ
  2. send you in the next day’s first questions to NC for regulations update. Step by step
  3. send you in the next day’s proposals for new international WWI rules to the WWI NC. Step by step
Your Tasks, as soon as possible
NC task:
  1. Send me contact person name for regulation update. ( I need minimum one person of every ACES region, in the first time not every NC must be waste time for it. 5-7 active persons makes the work faster. It is not the decision, it is actual the preparation work.
  2. If you gets a mail with an link, take some minutes and answer
  3. Send me proposals for int. HAC 2014 until the 09.11.2014
  4. Collect your pilot mail addresses and write them into a list or direct into CoRe-pilot , be prepared for voting’s in November.
 
WWI NC:
  1. Read the draft of new international WWI rules.
  2. https://www.dropbox.com/sh/b97gqz212m8l04a/AADKWnPSXpkn7vneVQVnPeC7a/05-ACES%20rules/02-WWI%20rule%20actual/2015%20ACES%20WWI%20rule%20change/WWI_rules_2015_En_V2014-09-29%20draft%20inside%20old%20text%20from%20WASG%20Finnland.doc?dl=0
  3. This WWI draft document based on actual WWII rules with several paragraphs of special WW §I. It is changed in some parts. It must be, after the WASG, to clear the differences.
  4. Read it and in the next days I ask you, what is ok, and what can or must be changed.
  5. I think, that we discuss several points.
  6. At the end we make a voting about the document .
 
EPA /ESA NC:
  1. Please send me your different § according  to actual WWII rules, it can be in a list or short words.
  2. Do you want to be official part of ACES? Find it out in your nation.
  3. Discuss possibilities for united rules, send me copies.
 
Greeting from Germany
Rainer Handt
  1. IC
#49 2581 789 6339 home
#49 251 78877 7318 work ist automatic going to mobile
#49 170 922 4822

 

About the author /


1.NC CZ

56 komentářů

  1. Ondra

    Napadla mě myšlenka jak by šlo preferovat typické letouny pro válku.
    Zajímá mě váš názor co si o tom myslíte?
    Měřítko ani rozměry letadel bych neměnil. Celosvětově s tím nepohnem tak proč to řešit.
    Pohonná jednotka by se určovala podle výkonu a hmotnosti skutečného letounu .
    výkon motoru (v HP) vydělím vzletovou hmotností (kg) Z toho dostanu koeficient.
    Koeficient vynásobím hmotností modelu (g) a mám kategorii.
    Pohony by se mohli rozdělit třeba do 4 kategorií
    kategorie do 350 – 2,5ccm motory
    350-400 motor 4 max RPM 14500
    400-450 motor 4 max RPM 15000
    450 a více motor 4 max RPM 15500

    Pro příklad Corsair
    2250Hp/6300kg= 0,36
    model 1000*0,36=360
    1200*0,36=432
    1400*0,36=504
    Zdroj wikipedie.
    Je to velice snadný výpočet.
    pro srovnání: Bf-109 koeficient 0,43
    FW-190 – 0,4
    Corsair – 0,36
    Je to návrh a kategorie by samozřejmě šlo doladit během sezony.

    • Jirka P.
      Jirka P.

      Myslím, že problémem je velikost samotná, ne motorizace. Tohle nic nemění
      A to, že něco nejde změnit teď a tady neznamená, že nestojí za to o to usilovat, radikálnější změny chtějí čas a diplomacii

      • Ondra

        co se týče obratnosti aerodynamické tak se opravdu nic nemění.
        Ale byla by tam změna co do výkonu takového letounu.
        Počítal jsem to pro Il-2
        pokud budu mít il-2 1300g tak mám max otáčky 14500
        což mě už dost omezuje co do výkonu při stoupání a dalších obratech náročných na výkon motoru. Takže ve výsledku pro mě bude lepší postavit stíhačku třeba corsaira kde už při stejné váze můžu mít 15500 otáček a tudíž lepší stoupání atd.
        ale jak říkám je to jen návrh

        • Jirka P.
          Jirka P.

          Jak už mezitím naznačuju: bohužel to umožňuje aby nějaký šílenec schválně dovážil malé éro a dal tam čtyřku. Představ si třeba Petrovu avii s hmotností 1200g a čtyřkou. nejspíš se to do vzduchu dostane, ale bude to neřiditelná střela (je i s dvaapůlkou :-D) co ti bude lítat přes 200km/h. Kinetická energie ti roste s lineárem hmotnosti ale s kvadrátem rychlosti.
          Pak nemusíme mít ani helmy páč ta by stejně nic neřešila

          • Ondra

            To nepovažuju za až tak úplně pravdu.
            1. malá ale extrémně rychlá letadla se neosvědčila.jsou v boji k ničemu. zkoušel jsem je taky.
            2,létat přez 200 to nemůže máš max otáčky a stoupání vrtule 4palce. to ti zabrzdí rychlost. spočítej si max rychlost kterou ti vytvoří vrtule
            3. takové letadlo možná do vzduchu dostaneš,ale na zem ho celé nedostaneš určitě. při přistání to je tak rychlé že to roztřískáš. mám ratu 900g nejde s ní přistát ani na hladkou trávu bez poškození jak je to rychlé.

            ale samozřejmě je možné dát limit max plošného zatížení pokud by se objevovali taková letadla.
            celé to je samozřejmě jen nápad k debatě.

          • Jirka P.
            Jirka P.

            Hele, ten výpočet rychlosti je zajímavej. Je to sice evidentní, přesto jsem ho provedl až teď a překvapivě mi vychází jen necelých 100km/h. A to je ještě jakási limitní hodnota které to určitě nedosáhne. Kolik teda vlastně létáme?
            Vypadá to, že v tomto máme velký voči.
            Jinak mi šlo spíš o vzájemné relace než o absolutní hodnoty.
            To že se to neosvědčilo zjevně neznamená, že to nikdo nepostaví. Sám jsi toho s tou ratou důkazem
            PS: proti námětu do debaty nic, nakonec… debatujeme, ne? 😀

          • Ondra

            Provedl jsem měření na Il-2 s ASP 4ccm
            Max rychlost 120Km/h a běžne se rychlost pohybuje kolem 90-100km/h
            Myslím že Fairey a podobné letouny na tom jsou stejně.

          • Carlie

            Nietoperku, tez siÄ™ czujÄ™ czasem szufladkowany i zmuszany do okazywania siÅ‚y czy dobrego samopoczucia – nie ukrywam, że mnie to mÄ™czy. Nie rozumiem czemu odemnie spo‚ÅeczeÅ„stwo takich zachowaÅ„ oczekuje. Szerzej – nie rozumiem czemu mam tych masowych uczuciach uczestniczyć. Tym bardziej, że moje sÅ‚aboÅ›ci nikomu nie przeszkadzajÄ…, bo nie wywalam na nikogo jadu by sobie ulżyć. Staram siÄ™ w każdym razie. Chyba dlatego, że na mnie nieraz wywalano trujÄ…c mnie tym.

    • Jirka P.
      Jirka P.

      Navíc malé éro do kterého narveš olovo abys tam mohl dát čtverku bude noční můrou každého pořadatele

      • Ondra

        měřili jsme naší FW-190
        Rychlost průměrná 83km běžná maximálka 95 a největší naměřená rychlost 120km/h
        Protože jsme to měřili vzhledem ke zkouškám pohonů
        ale můžu změřit ještě spalovací stíhačku.
        Osobně si myslím že stejně by většina lidí stavěla letadla pro souboje a ne pro max rychlost.
        ono se to kdysi zkoušelo létaly se me-109 a ta-152 vše s MVVS 3,5 kdy běžná vrtule byla 9×5, zkoušel jsem i 9×6 (nebyla tak limitovaná vrtule jako dnes) kde ta rychlost byla opravdu větší. jenže ty letadla pak nebyli obratné a nešlo s ni létat tak jak se létá dnes. takže stejně si s takovým letadlem nemáš šanci zabojovat o lepší výsledky.
        naopak v případě že budu mít Il-2 s hmotností 1300g tak bych byl na limitu 14500RPM ale pokud ho opravím a letadlo ztěžkne na 1500 tak už mohu zvýšit otáčky na 15500RPM ale to letadlo stále bude konkurence schopné. A mám jedno letadlo jednu vrtuli jen poladím jinak motor.
        To by mohlo přilákat i nové lidi protože by šlo letadla po nehodách opravovat. Dneska pokud ti letadlo váží o 200g víc než ostatním tak jsi v háji a ztrácíš na výkonech proti ostatním.

        • Lakesha

          a vy dont potreba miesto v&xclide;&ieAcl;Å&iextl;ho sorces na interwebs zvažuje ste ukradli niekde inde rovnako, a nie didnt by ste to zistili Augen povedal, tak si idiot

      • Ondra

        Provedl jsem měření na BF-109.
        Max rychlost 170km/h po sestupu.
        jinak běžná rychlost kolem 100km/h

        • Jirka P.
          Jirka P.

          Zajímavé, zas mě překvapuje na kolik to „roztroubíš“
          Jakou metodou jsi měřil?

          • Ondra

            Tohle byla BF 109 na elektriku.
            Aerodynamicky čistá včetně krytů serv atd. Normálně s ní létám závody ale dost musím stahovat plyn protože je to moc rychlé.
            musím dát dohromady něco na spalovák a změřit to.
            Jinak metoda měření je GPS.takže tam samozřejmě jsou odchylky,ale snažím se měřit za bezvětří tak snad jsou minimální.

  2. Jozef
    jozef

    Ahoj ľudia
    čítam plodnú diskusiu tak hodím jeden názor.
    Aircombat ACES je ako to už v názve je rozmer SCALE 1:12
    To či chce alebo nie niekto lietať s 2,5ccm to predsa neznamená že sa zmení merítko combatu (nemci,švédi,Peter) dávajú do popredia práve túto kategoriu.Ak chce niekto lietať so svojím oblúbeným lietadlom tak nech si ho postaví na 2,5ccm ak chce niekto pohárky tak si postaví na 4ccm. Ak niekto nemá rád spalováky tak si to postaví na elektro ,ak to niekomu nelieta pri žiadnom pohone tak sa naučí stavať .V prvom rade je to zábava .Trend je skôr spomaliť ,obmedziť spalováky 4ccm či elektro .

    • Patas
      Patas

      Však jo v pohodě, jde o zábavu. Jen je dnes už skoro jasný že s metrovým FW190A asi wasg nevyhraješ …

      • Jirka P.
        Jirka P.

        Jako právě. Stuace „chceš-li vyhrát, zapomeň na malý éra“ mi přijde škoda.
        Jinak jasně, je to „jen“ zábava, nikoho z nás to neživí a prachy se v tom taky netočí

  3. Ondra

    Za mě by bylo spíše zajímavé bodové zvýhodnění modelů pod 12m rozpětí předlohy.Aby bylo možné létat konkurence schopně i s 2,5kama. to by asi oživilo combat více. Něco jako se používá na WW I.
    Dejme tomu že by bylo třeba
    100bodů na kolo pokud letíš s letadlem pod 12m a elektropohonem
    200 bodů pokud letíš se spalovací 2,5kou případně dvoumotorákem na 2,5ky.
    Předsi jen zvětšení měřítka na 1/10 už je poměrně hodně.
    to už by pak chtělo zvětšit měřítko aircombatu jako takové. ale proti tomu budou snad všichni. A spoustě letadel by nepomohlo ani zvětšení měřítka na 1/10.

    • Jirka P.
      Jirka P.

      Nevím jestli se bodový náskok dá nazvat „konkurenceschopným létáním“
      No ale hlavně jsem doufal, že příspěvkem rozvířím debatu (i kdyby mi měli ostatní nadat do debilů) a koukám, že nezájem 🙁

      • KarelV.
        Karel V.

        Já bych byl pro jednotný maximální rozměr, jak je to v epě.

        • Ondra

          Jednotný rozměr je podle mě nesmysl. Protože se nezbavíš velkých typů.
          Velká předloha bude mít menší trup při stejném rozpětí tudíž menší odpor atd. navíc některé letouny si nedovedu představit vůbec při jednotném rozpětí a dodržení rozměrů. Které mimo jiné v epě asi nikdo moc nedoržuje.(porovnával jsem s mojí ratou, rata na epu měla rozpětí o 15cm větší ale průřez trupu o dost menší než moje rata)
          Navíc právě třeba rata nebo i spousta letadel které měli v originále hnězdicové motory ale malé rozpětí ti vyjdou obrovské, při rozpětí třeba 1,2m. a důsledek bude že to prostě nepoletí dobře s 4kou ale budeš potřebovat větší motor.
          Navíc jak už tu padlo. do změny měřítka rozměrů atd se nebude chtít nikomu vzhledem k výrobě letadel. Hodně lidí si letadla vyrábí samo. má přípravky a změna měřítka znamená vpodstatě všechno dělat znovu. to se bojí že by mělo výsledek ten že s kombatem by skončilo víc lidí než které by to přitáhlo.
          A to se ani nebavím o výrobcích letadel.
          Bodový náskok možná neni konkurence schopné létání,ale je to možnost. Na WW I to funguje spolehlivě. Letos v rakousku jsem nalétal dost bodů abych byl ve finále,ale srazilo mě to že při každém startu mi chybělo 150bodů jako penalizace za elektrické letadlo z pěny.
          myslím že mezi námi je dost lidí kteří by létali se skutečnými stíhači

          • Jirka P.
            Jirka P.

            Tady souhlasím s Ondrou, zas by se akorát hledaly extrémy aby to vycházelo co nejsubtilnější. A nakonec se vždy najde nějaký blázen a tak představa, že na nebi spolu poletí třeba ta rata s, co já vím, avengerem přepočtené na stejné rozpětí nebude dobrá ani na oko, ani na létání.
            Argument s vyronebými formami už je hotovým zaklínadlem, a proto jsem hledal cestu jak navrhnout změnu nekonfliktně.
            Jo, a rejpnu si s tou první světovou. Ondro, jak jsem ti říkal už v Rakousku, tvoje éro nemělo na nebi vůbec co pohledávat 😉

          • KarelV.
            Karel V.

            Jen jsem psal svůj názor. Co se týká epy, to nemůžeš porovnávat, protože tam je povolena neskutečně velká tolerance rozměrů trupu ( až 2 cm).

          • Tocifan
            Tocifan

            k Ondrovmu letadlu:-prešlo nesmyslné pravidlo a Ondrove pekné /maketovejšie/ bolo mimo pravidel.
            Naproti tomu všetky rakúske, ogrcané žbdlinky vyhovovali.
            Náš kombat je SCALE! tak vznikol a kopec ludí ho preto lieta.Rakúsky smer-viac pilotov na úkor vzhladu
            vedie k open kombatu a ten vieme ako dopadol. Komu na vzhlade nezáleží može lietať kindercombat.
            Pravidlo o vzhlade, znakoch,rozmeroch má takú istú váhu ako obsah motora.
            Navyše žiadna /zbytočná/ zmena im nepomože,aj tak lietat nevedia. 🙂

        • Patas
          Patas

          Jednotný rozměr je zcela mimo a neprůchozí, ta původní myšlenka pouze umožnit zvětšení modelů pod 12m rozpětí na max 1:10 mi nevadí. Nikoho to neomezuje a jen to rozšiřuje možnosti.
          Jakékoliv pravidlo které nějaký současný model vyřadí je špatně a nežadoucí.

          • KarelV.
            Karel V.

            Nemyslel jsem jednotný rozměr, ale maximální. Napsal jsem to blbě 🙂

    • Patas
      Patas

      Já vím že máš rád malé modely a potřebuješ posílit, ale v dvaapůlkách se prostě nikde a už nikdy neobjeví 50 nových pilotů. Je to rarita i mezi raritami jakou jsou dnes žhavíky obecně.

      • Jirka P.
        Jirka P.

        Jako můj skromný názor je, že se tomu zvětšení měřítka v budoucnu prostě nevyhneme, malých motorů ubývá. Kolik vhodných dvaapůlek se dá teď koupit? Až začnou vymírat čtverky tak co bude hlavní směr? Elektrika? Doufám, že ne….

        • Ondra

          Právě ta elektrika je určitá cesta které se taky asi nevyhneme, hlavně už kůli hluku.
          Vzhledem k tomu co popisuješ by se pak muselo změnit měřítko aby jsme létali tak na 6,5ky a to jsou pak poměrně velká letadla.

          • Jirka P.
            Jirka P.

            Nojo, elektrika je asi pravděpodobnější směr, to nerad připouštím. Jen se bojím, že je to cesta do pekel. Bez nějakýho, řekněme, diváckýho potenciálu se sotva můžeš bavit o dlouhodobé budoucnosti (sponzoring, propagace a budování členské základny). A jakmile to ztratí charisma tím, že to přestane řvát a smrdět tak zbude jen drahá EPA. Pak si ledaskdo řekne proč se nepobavit levněji. Jenže EPA, při veškeré úctě k dostupnější kategorii je technologicky o ničem, se svými bublinkovými jednoducholety si sotva může nárokovat pozici špičkové kategorie. Tak si asi jednou budeme muset říct jaké vlastně máme ambice.
            Jinak ty, řekněme desetiny na šestapůlku by nebyly špatné polétání, na uzdě to udržíš vrtulema, ale samozřejmě bude silná argumentace stran bezpečnosti, přeci jen by byla řeč o cca dvoukilových érech

          • Tocifan
            Tocifan

            Ja Vás nechápem: Co sem pcháte, jake 6,5-ky ?! Aj v 1:10 ma zero len 1200 rozpetie. To chcete kupovať nove motory? a stavať 2 kilove era? Spekulujete ako nemci.Robit zmeny pre zmeny?Nasilu?

          • Jirka P.
            Jirka P.

            Ale ne, to jsme jen odbočili stran vzdálené (doufám) budoucnosti až nebudou k sehnání čtverky
            Nicméně máš pravdu, bavme se o tom co je předmětem

        • Patas
          Patas

          No pochopitelně že elektrika, já už na to přišel :))

  4. Patas
    Patas

    Dlouho se mezi kombaťáky tvrdí že s měřítkem se nehne a proto je cokoliv pod 12m v špičkovém kombatu nepoužívané a každej loví v knihách protorypy a výškové verze. Za mě ano ať je o čem diskutovat a spit nebo mustang s 1,2m křídlem mi na nebi nevadí a přivítal bych ho.

    • 1.NC CZ
      1.NC CZ

      S dost podobným řešením přišel už v roce 2005 Dan Pek ve Znojmě na WASG. Neprošlo to, proti byli v podstatě všichni, včetně výrobců modelů. Podobný návrh se diskutoval i vloni, nakonec se vůbec nedostal do hlasování. Švédi už dopředu avizivali, že podobnou změnu nepříjmou, i kdyby se v ACES prosadila. ten dopis od Elmberga je někde na starém webu.
      Návrh můžeme samozžejmě poslat, ale obávám se, že z toho nebude nic.

      • 1.NC CZ
        1.NC CZ

        pro jistotu jsem udělal rychlou konzultaci s Aces HQ. Požadavek změny měřítka je neakceptovatelný.

        • Jirka P.
          Jirka P.

          Petře, takové bleskové odmítnutí vnímám jako hrubé porušení základního principu aircombatu ve smyslu general regulations článek 1.1 (organizace je demokratická)
          Pokud by návrh splňoval podmínky zakotvené v oddílu 1.3 (což zatím zdaleka nesplňuje, o tom žádná) jsou povinni zprostředkovat jeho demokratické posouzení a jejich osobní názor je nepodstatný.
          No a jinak v osobní rovině: nějak mi tahle organizace nebezpečně připomíná mé zaměstnání u siemense, též sedí v Německu übermensch co se domnívá, že na svých državách rozhoduje o životě a smrti
          Při „skleničkových debatách“ na WASGu jsem od více činovníků slyšel jak si přejí obnovit „tradičního ducha“ aircombatu, ale nevidím žádné praktické kroky které by měly šanci k tomu vést

          • 1.NC CZ
            1.NC CZ

            Jirko, to není odmítnutí, to je realita. měřítko je 1:12, v některých státech to je i oficiálně zaregistrované jako Scale Aircombat 1:12, mají na to navázané třeba i sponsory. To vše by museli následně měnit, a do toho se nikomu nechce. Ostatně to byl i důvod odmítnutí v roce 2005.
            Já nemám žádný problém tvůj návrh poslat, ale už nyní vím jak to dopadne. Němci ani Švédi změnu nepřijmou určitě, a v ostatních zemích to dopadne podobně. Největší podporu má naopak návrat „ke kořenům“ v podobě, kterou jsi odmítl hned v úvodu svého návrhu a to je návrat k pohonu pouze motory 2,5 ccm, resp. výkonovým ekvivatentem v elektrice. A ani tato změna nemá v podstatě šanci projít, protože existuje veliké množství modelů s pohonem 3,5 a 4 ccm, jejich výrobců, ti mají formy a pokud by došlo k takové změně, je otazné, zda by výrobu modelů raději nezrušili.
            Američani to vyřešili tak, že mají vyjmenované typy, se kterými se může lítat, cokoliv neznámého a nebo prototypy je mimo. Nicméně Amíci to rozvrtli tak, že prakticky létají jiný kombat.
            V minulosti se neuváženě, populisticky, ale „demokraticky“ rozhodlo, že se povolí 3,5 ky a 4 ccm motory. A došlo to tam, kde to je dnes. Pokud by se držel původní „duch aircombatu“ 1:12 a 2,5 ccm, létalo by se s daleko pestřejší směsicí letadel, včetně těch dvoumotorových. Ale to je na okraj.

            Celá historie změn by měla být nově i v DropBoxu ACES.

        • Patas
          Patas

          Možná došlo hned nazačátku k nepochopení, nejde o změnu měřítka, ale jen prostě o rozšíření tak, že co je pod 12m předlohy může být postaveno větší až do 1:10 tj do max 1,2m modelu

          • Jirka P.
            Jirka P.

            Přesně tak, taky mi to tak připadá když mi pořád opakují, že nikdo nekývne na vyhazování forem….
            To tímto přece nehrozí

      • Jirka P.
        Jirka P.

        Zajímalo by mě jak vypadaly ty předchozí návrhy (myslím doopravdy), máš je někde?
        U mého se mi zdá podsatné, že nic nezakazuje, ale otevírá nový směr pro konstrukci modelů. Výrobci čehokoliv můžou zůstat v klidu.
        To s těmi švédy nechápu jak je myšleno. Pokud se to prosadí (hypoteticky) tak co nepřijmou? Nebudou hlasovat pro? OK, jejich svaté právo. Nebudou to stavět? Žádný problém, nemusejí. Jen se s tím budou setkávat na nebi při eurocapech a WASGu. Ale tak při tom co občas na nebe přiletí zejména z východu je asi fuk co bylo předlohou 😀

        • 1.NC CZ
          1.NC CZ

          Možná to má někde Rainer, já to určitě neskladuju. Tabulku s loňským hlasováním bych možná někde měl, taky bude na starém webu.
          A k těm Švédům, Elmergův dopis jsem dával na web. Zásadní pro ACES Aircombat je tu kategorii uderžet pohromadě. Je to dost problematické, protože to není součást FAI (FAI odmítá propagaci vzdušný soubojů válečných letadel rozhdnutím z roku 1946) o kterou by se to ohlo opřít.
          Věnoval jsem hodně času korespondencí jak s Němci, tak se Švédy k tomuto problému. Stejně tak i s dalšími lidmi, kteří se organizaci ACES věnují. Tématem byly možnosti návratu k původním pravidlům, možnosti změny měřitka, stanovit jednotné rozpětí (jako v EPA), bonusy za známé typy letadel a spousta témet ohledně kamufláží, zákazu reflexníxh barev a v konečném důsledku prosazení kategorie TOP GUN, kde soutěží jen modely kategorie 2,5 ccm, i když se nepodařilo udežet původní myšlenku „jen spalovací motory“.
          Takže pokud mám již nyní informace o to, že Němci a Švédi změnu měřítka nebudou akceptovat, napsal jsem to sem. Toť vše. Konec konců, v Budkovicích jsem ti říkal, že návrh na změny které jsi diskutoval nemá šanci projít. Nicméně, jsem připravený ten návrh odeslat, pokud jej podpoří víc než 50% našich aktivních pilotů.

          • Jirka P.
            Jirka P.

            Rozumím tomu co píšeš, ale mám problém uvěřit, že ty snahy co popisuješ reflektují zájmy většiny. Vede mě k tomu pohled na nebe…
            Nic, někdy si rád poslechnu věci kolem organizace a historie podrobněji.
            Uvidíme jestli se někdo z kluků připojí ještě do debaty….

    • Ondra

      Rejpni nemělo na nebi co dělat 😀 ale takových tam bylo víc.
      Laminátový trup a polystyrenová křídla potažená balzou taky není to pravé 😀 Ale to je jedno
      argument s formami je sice problém ale je to důvod proč to nikdo neschválí.

      • Jirka P.
        Jirka P.

        Jsem v zásadě idealista, je-li platné pravidlo, má se dodržovat. Třeba i za cenu diskvalifikací
        Jinak ale nic moc „je to sice naprd, ale nedá se s tím nic dělat“ 🙁
        Aspoň na podání návrhu, ať už jakéhokoliv, by jsme se se mohli být schopni dohodnout

  5. Jirka P.
    Jirka P.

    Sakryš, mám tam blbě tu angličtinu :-(, ne at least, ale less than 12 meters including

  6. Jirka P.
    Jirka P.

    Tak jsem se rozhodl, že zkusím být trochu aktivní (snad až radioaktivní) a dovolím si shrnout do níže uvedeného návrhu myšlenku na které jsme se s ledaským během sezony shodli.Totiž, že by bylo fajn kdyby se zvětšilo měřítko a umožnilo to návrat typických modelů pro druhou světovou válku
    V masivní návrat dvaapůlek moc nevěřím a za sebe o něj ani nestojím abych byl upřímný 
    Toto by umožnilo stavět v přijatelné velikosti a motorizaci spity, mustangy atd…, ale zároveň, a to je důležité, to nikomu nebrání dál létat a stavět to na co je zvyklý dosud
    Jak píše Petr, dva hlasy není mnoho, ale proč nezkusit tuto myšlenku prozatím jen “zasít” podáním návrhu

    3.1 The model
    If original A/C had a span of at least 12 meters alternative scale 1:10 should be applied. All deviations must follow the same logic
    Je-li rozpětí předlohy menší nebo rovno 12 metrům, lze použít alternativní měřítko 1:10. Veškeré odchylky musí splňovat stejné podmínky
    Pozn: možná by stálo za zvážení zda tam nepřidat podmínku, že taková předloha se musela zúčastnit bojů WWII aby se tam nevyselo modelů postavených na základě různých mikroprototypů (třeba francouzské Caudrony mě napadají)
    3.3 Engine size
    When the alternative scale 1:10 is applied .25 2-stroke engine should be used
    Je-li použito alternativní měřítko 1:10, lze použít dvoudobý motor .25
    Pozn: tady bych to už podle nějakého přepočtu plochy netříštil na 3,5 a 4ccm, díky většímu měřítku bude éro celkově mohutnější tak se tím myslím ta potenciální výhoda vykompenzuje

    Reason
    Most of pilots prefer bigger models. We have full sky of untypical planes as the result.
    With alternative scale there will be a possibility to build typical fighter planes with comparable flight characteristics
    Většina pilotů preferuje větší modely. Důsledkem je plné nebe netypických letounů
    Alternativní měřítko umožní stavět bojové letouny typické pro boje WWII s porovnatelnými letovými charakteristikami

    Tak, a teď kritizujte, pokud to nezíská podporu ani doma tak bych to ven neposílal.

    • Ladas
      Laďas

      Zdravím Vás, co se týče tématu zvětšování měřítka u letadel s rozpětím menším jak 1,2m jsem pro. Ať už z důvodu motorů, rozmanitosti letadel tak hlavně viditelnosti na obloze z pozice pilotů a diváků. Kamarád má postavenýho Jaka na 3,5ccm s rozpětím 1,3 a vypadá a lítá skvěle. Váha kolem kila, tak jak to je u Firebatlů, Rep, KIček a pod. Chápu výrobce modelů a jejich forem. A taky vím, že by to nebylo hned ale viděl bych to jako určitý vývoj.

      • valada coubal

        Sleduji tuto debatu a myslím si že 2,5 motory nejsou na trhu
        proto si myslím že by pomohlo zavedení minimálního objemu
        3,5 ccm i pro letadla pod 12 m .při konstrukci by se soustředila
        na obratnost a nosnost a zachováním původních kategorii pro elektolety by měly nesmazatelnou výhodu.
        Coubuch

        • Jirka P.
          Jirka P.

          Tak zatím ještě pár dvaapůlek na trhu je.
          3,5ka do malého éra dobrý nápad není, hmotnost rozumná prostě nebude, a výsledkem bude střela na hranici ovladatelnosti, nebezpečná všem.
          Ostatně, rozebíráme to ze všech stran o řádky výše

          • coubuch Vlada Coubal

            Spitfire a Fairey měly skoro stejný motor bylo by to vlastně fér pro malá letadla a u malého letadla bych šel cestou větší obratnosti,rychlost jak vyplývá s diskuse výše je spíše brzdou nad určitou honotu už to pilot nestihne využít alespon u nás v EPA .

          • Jirka P.
            Jirka P.

            Tak v tomhle si ale protiřečíš, nemůžeš čekat, že se silnějším motorem (jak navrhuješ výše) postavíš lehčí a obratnější éro.
            Jinak nemyslím, že rychlost sama o sobě je ten problém, ale ta hmotnost co nevyhnutelně vzroste když se do malých eroplánů snažíš nacpat silné motory.
            Dle mého to chce nějaký zlatý střed, opačný extrém, vemi obratné, ale pomalé éro je taky na prd. Vzniká tzv „kachna“. Těžko s ní někoho systematicky pronásledovat a tak se jen snažíš přetínat dráhu prolétávajícím kolegům. Dobré na výrobu trsátek, řekl bych.
            EPU znám jen od vidění, trochu jiná hra, myslím….

        • 1.NC CZ
          1.NC CZ

          Nevím odkud bereš informace, že na trhu nejsou motory 2,5 ccm. S těmi motory létám a tak je musím i někde kupovat. Minimálně ASP, (TT, YS), motory stále vyrábí a jsou docela dobré ( ASP S15A) jsou to stejné motory, jen logo na bloku je jiné. S motory 3,5 ccm je to podstatně horší. 3,5 ccm ASP se dá koupit, ale není to moc povedený motor.
          Dávat do melého modelu těžký 3,5 ccm motor je hmotnostně nesmysl. ASP S15A váží 145g a vystačí si na 7 min. let se 100 ccm paliva, ASP .21A váží 233g a potřebuje nádrž 140 ccm. Hmotnostně dělá rozdíl >120 g. A to je pak na modelu strašně znát. Hmotnost 2,5 ccm modelu se musí pohybovat kolem 800g max a to se 3,5 kou prostě z normálních materiálů dosáhnout nejde.

    • Cami

      odpalanie na pych rzÄ…dzi! zwÅ‚aszcza w szczerym polu, kiedy wiÄ™kszość zaÅ‚ogi to panie na wysokich obcasach. nizmpaoeniane wrażenia. piÄ™kny zaiste widok – szpilki grzÄ™znÄ…ce w asfalcie, rzężący silnik i kurz wszÄ™dzie gdzie to tylko możliwe;P

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Archiv