Elektro Fairey 2015

Po loňském testování elektropohonu pro Fairey Battle bych se rád podělil o zkušenosti s novým pohonem. Cílem bylo nalézt pohon tak, aby byla jeho hmotnost stejná jak spalovací motor s nádrží, servem, baterkama. Povedlo se mi díky tipu od Daniela Luxe nalézt setup kdy jsou hmotnosti spalováku a elektry zcela stejné, pohon vydrží 7 min plný plyn. Důležitá byla cena komponent, nechtěl jsem žádný hitech, ale běžný kombatový spotřebák. Elektra se zdá být stejná a možná o fous rychlejší než s OSMAX 25. Používám vrtuli 11×6 a lze jít dle pravidel i na 11×7 ale to se mi zdá již rychlé moc. Výhody elektra vidím v jednodušší obsluze, pohon jede vždy stejně, lepší tah ze zatáčky. Nevýhoda je  vyšší cena pohonu, poškození elektromotoru při ráně. Baterie z modelu nevydělávám, jsou zapěněny na celou sezónu v trupu a zatím jsem je po žádné ráně nepoškodil.

25555

AX-4008Q-620KV Brushless Quadcopter Motor
Specification:
Kv: 620rpm/v
Průměr/ Can size: 45mm
Shaft: 4mm (includes 5mm and 6mm adaptor sleeves)
Suggested ESC: 70A
Rated Watts: 1000W @ 18.5V, 800W @ 14.8V
Weight: 88g
Cell count: 4~5S Lipoly
cena: $35 HobbyKing

37947

Hobbyking YEP 40A (2~6S) SBEC Brushless Speed Controller
Specification:
Max Cont Current: 40A
Max Burst Current: 50A for 10 seconds
Input Voltage: 2-6 cells li-XX or 6-16 Ni-MH/Ni-Cd battery
BEC: 5.5V/5A Switching BEC
PWM: 8~16 KHz
Max RPM: 240,000rpm for 2 Poles Brushless Motor
PCB Size: 50x25x12mm
Weight: 43g (including wires)
cena: $21 HobbyKing

63389_m(1)

Turnigy 2200mAh 6S 30C Lipo Pack
Specification:
Capacity: 2200mAh
Voltage: 6S1P / 6 Cell / 22.2V
Discharge: 40C Constant / 50C Burst
Weight: 371g (including wire, plug & case)
Dimensions: 110x35x53mm
Balance Plug: JST-XH
Discharge Plug: XT60
cena: $30 HobbyKing

CAM-Carbon-Light-11x6-rotation-clockwise-013721629_b_2

Aeronaut CAM Carbon Light-Prop 11×6
cena (strašná!): 5,20 EUR
http://www.modellhobby.de

DSC_8379Letecká překližka na vnitřní a obyčejná topolovka na lámací křížek.

DSC_8374
Osazený motor do trupu montáž – demontáž 4 šroubky M3

DSC_8373
Instalace baterky – krepová páska a stavební pěna.

_DSC9641

Děkujeme OSMAXům za věrné služby v minulých sezónách. Ve vitríně jim bude taky fajn.

About the author /


Patas

Horrido squadron

35 komentářů

  1. coubuch Vlada Coubal

    1,NC. Jenže u elektoletů klesnou otáčky o třetinu a tím potřebný výkon podle výše uvedeného vzorce by mohl klesnou 6x ale dožene se to větší vrtulí protože s otáčkami klesá také tah.Elektromotory také mají jiný průběh točivého momentu než spalováky .Takže jediná výhoda elektomotorů může být větší koutící moment při malých otáčkách ,která je ovšem z části eliminována větším průměrem vrtule.

  2. PAD

    Tobě nestačí rejpat do koptér, ty už musíš rejpat i do těch kombatovejch ér. Ach jo.
    A doufám, že nezapomenete dát na model kovové štítky 🙂

    • eli
      eli

      Pade komu patri ten vzkaz o rejpani do combatovejch er

  3. Borsik
    Borsik

    Crazy bude určitě elektro pohon zkoušet. Ty vrtule budu objednávat u rcm – mám tam kamaráda – cena za kousek bude 140-150CZK – já beru čtyři na zkoušku. Chce se někdo přidat a mám jich objednat více? Je to asi o 10-20czk levnější, než ta z Německa a bylo by to bez pošty.

    • Patas
      Patas

      Jo já 10ks bych si rád vzal, ale určitě jen ty Aeronaut CAM Carbon Light-Prop 11×6 co píšu, jiný ani hodně podobný nechci a bacha jsou i opačně točivý pro coptery, ty taky nebrat.

      • Borsik
        Borsik

        Tak oki, beru dvacet pravotočivejch – je to normálně ofiko od hořejšího – jen nám je objedná http://www.rcm.cz – mám tam klubového kolegu, tak je tam i nějaká sleva a celkově jsou o fous levnější. Cena by měla být 148CZK / ks.

    • Jozef
      jozef

      Ahoj
      Človek si ide zalyžovať a tu sa zbrojí jak na ďalšiu vojnu mám čo dobiehať tak sa pridám
      ja by som sa pridal ako pre Paťasa
      Aeronaut CAM Carbon Light-Prop 11×6
      Aeronaut CAM Carbon Light-Prop

      • Jozef
        jozef

        Kurňa mi to tam skočilo bez dokončenia
        po 2 ks Aeronaut CAM Carbon Light-Prop 8×4,5 a 9×4,5 rípne 9×5
        dik. Jozef

        • Borsik
          Borsik

          Ahoj, tak jaké vlastně chceš a kolko vela :-)? Nemám na tebe tel, tak se mi nevede ti zavolat, ať se domluvíme.
          P.

  4. Rampa
    Rampa

    Teeeeeda hosiiiiii uplne Vam nerozumim-jeste moc velky odborniciiiiii- a veskery zarovky u mne doma mi montuje Riky, ale o chci rici je to, ze laborujte a vymyslejte jak chcete, nicmene dokud nezlikvidujeme UK tak vzdy vyhraje Victor hahahah. Jednak to umi a druhak to taky umiiii!!! Objednavam Pataskovo pohon na zkousku!!!!!! Tesim se na Vas

  5. Patas
    Patas

    Otáčky jsou cca 10.000 – 11.000 na plný plyn na zemi, nahoře nevím. V praxi uvidím jak to bude fungovat zatím s tím mám pár letů a ostré heaty tak dva tři bez přistání 🙂 P.S. Jen doufám, že se nebude do pravidel zase rejpat jako obvykle.

    • Mates
      Mates

      Patas fakt jenom 10 tis ? To mi z prehledem tocil 3clankovy pohon na zeru z 11×7 pri 32A. V Tom pripade nema smysl snizovat KV.

      • Patas
        Patas

        Já ti snad někde najdu záznamy z měření, fakt to z hlavy nevím a nerad bych kecal.

        • Mates
          Mates

          Kasli na to nejsem prudic. 🙂 Otestuju az budu mit na stole 🙂

    • Ladas
      Laďas

      No mě se to líbí. Ne proto že bych byl rychlejší (mě by nepomohlo ani kdybych měl v letadle šestapůlku :D) Ale proto že bych neřešil startbox a štelování motoru a tak. 😉

      • Mates
        Mates

        No a misto starboxu si pro zmenu vezmes benzinovy generator, (nebo sluzebni auto tem to nevadi) nabijecku, hasicak 🙂 🙂 🙂 No co uz vyzkouset se to prece musi 🙂

      • eli
        eli

        nebo bysme mohli poustet draka tam nejsou potreba ani baterky a vitr do zad je taky skoro vzdy ja chapu combat jako F 1 v modelarine a vune ricinu a jekot motoru ke combatu u mne patri tramvaje at honej pon nebi EPAci taky mam elektru na trening ale do zavodu proste spalovak

  6. Mates
    Mates

    Treba APC-E vrtule maji pri 11″ max otacky na 13181. V lete se mi nejspise roztrhla APC-E 13/8 a to jsem nebyl na max otackach.

    • bývalý 1.NC CZ
      1.NC CZ

      No tak s tím trháním vrtulí mám zkušenosti. Proto bych vrtuli APC E asi na takový pohon nikdy nedal. Odlehčíš pohon (stačí potlačit) stoupnou otáčky a lup, vrtule je fuč, motor i s kusem trupu taky…mě naštěstí zůstal viset na drátech, takže jsem to jednak našel a mohl slepit, ale hlavně neshořel regl a baterky i s modelem…

      • Mates
        Mates

        Ten muj je zasazeny v kukurici u Fulneku. Mozna mi na jaro vyroste novy 🙂

  7. Mates
    Mates

    Petre s tim vykonem bych to tak zhave nebral. Patas bere z baterek okolo 20A pri plnem plynu coz mi vychazi na prikonu cca 500W Vzhledem k tomu ze motor nebezi na max zatez a pracuje z nejvyzsi ucinnosti tak vykon bude dejme tomu 400-450W +/-.
    Co mne trozku desi je fakt ze se budeme dostavat na maximalni otacky definovane vyrobcem vrtuli. A budou se trhat vrtule. Proto Patas voli Cam Carbon ktera by mela ty otacky snest.
    Budu letos taky experimentavat ale premyslim o tom ze bych sel do malinko nizsiho KV prave kvuli tem otackam.
    Maximalne budu trozku pomalejsi no a co ?
    Stejne jsem vzdy byl ten pomalejsi 🙂 A neberu to jako handicap 🙂

    • bývalý 1.NC CZ
      1.NC CZ

      To je to co jsem psal, chce to znát i další parametry, které Patrik neuvádí. Dále pak jednoduchá úvaha o tom, jak budeme konrolovat výkon. U spalováku je to jednoduché: oběm, otáčky, vrtule.
      Jak u elektra? Budeme měřit příkon pohonu před soutží? Stačí vyměnit baterky, a jsi n zcela jiných hodnotách.

      • Ondra

        Teoreticky je měření úplně stejné jako na spalováku.
        Napětí dané počtem článků a klešťový ampermetr. možné měřit před každým startem.trvá to stejnou dobu jako změřit otáčky.
        Pak bych ani neřešil vrtule. máš daný max příkon a je to vyřešené.
        Limitace kapacity baterií není tak výhodná. To jde zneužít k tomu že budeš používat pohon který bude létat jen 4 minuty ale s mnohem větším výkonem. navíc takhle lze použít velmi jednoduchý výpočet i na kapacitu baterií potřebnou pro 7 minut letu takže jde velmi snadno odhalit ty kteří by chtěli postavit extrémně lehký pohon za cenu krátké doby letu.

        • Jirka P. 1.NC
          Jirka P.

          Stačí důsledně vymáhat dodržování pravidel: All E-setups must be suitable for a minimum flight time of 450sec with full throttle in combat
          7,5 minuty na plnej kotel, kontroluje to někdo?

          • Patas
            Patas

            Jasně že to tam je, netřeba to teď řešit, ty limity tam jsou a jsou dost vostrý. Pokud to někdo naladí na 4 min letu tak je to špatně 🙂

          • Jirka P. 1.NC
            Jirka P.

            To nebylo na tebe, já spíš, že na WASGu se tomu něklteří dost divili a vztekali se co to má za smysl… Nicméně je třeba začít tím, že znám pravidla

          • Ondra

            Právě že už jsme se přesvědčili že to nikdo nekontroluje. ono je to i dost špatně kontrolovatelné.
            Řešením by bylo právě měření příkonu třeba ve sporných případech u lidí kteří prostě pravidla nedodržují.
            Nenarážím na nikoho u nás,ale přiznejme si že na mezinárodních závodech se s nedodržováním pravidel setkáváme docela často.

        • bývalý 1.NC CZ
          1.NC CZ

          Ondro, opravdu jsi napsal: „Pak bych ani neřešil vrtule. máš daný max příkon a je to vyřešené.“ Nebo blbě čtu?.

          • Ondra

            čteš dobře.
            Pokud omezíš příkon pohonu dejme tomu na 500W tak reálný výkon na hřídeli se ti může pohybovat kolem 400W Více mít ten pohon nebude. A s tímhle výkonem ať si každý naloží jak chce.
            Elektrika ti dává obrovskou variaci pohonů. Můžeš létat pomaleji s velkým statickým tahem nebo rychle,ale stejně s v naší kategorii vždycky musíš přizpůsobit aby jsi mohl reálně bojovat.
            účinnost vrtule 9×4 se pohybuje někde kolem 70% při našich rychlostech letu. takže pro naše rychlosti potřebuje zhruba něco kolem 500W výkonu na hřídeli motoru (přesně 475w při 80Km/h)
            Z toho vyplývá že výkon vrtule je cca 350W.
            Nejvyšší účinnosti vrtule jde dosáhnout zhruba do 82% takže pokud budu mít na hřídeli elektromotoru 400W tak maximum výkonu vrtule je 328W
            Takže elektrolet s omezením Příkonu na 500W i při použití špičkových komponentů se ti maximálně vyrovná spalovacím motorům.
            Pokud použiješ vrtuli s malým stoupáním a velkým průměrem. poletíš pomaleji
            Vrtule s malým průměrem a velkým stoupáním poletí sice rychle ale v první zatáčce se ti letadlo zastaví a bude dlouho nabírat rychlost.
            A vrtuli velkého průměru a velkého stoupání ti 500W příkonu prostě neutočí.
            Kontrolovat to lze před každým letem stejně jako měření otáček. Stačí k tomu klešťový ampermetr a jednoduchá tabulka.
            Rychlost letounu je daná maximálním výkonem celého pohonu.vzhledem k tomu že máme letouny pevně dané tak nelze měnit odpor letounu tudíž i potřebný výkon zůstává stále stejný. Ten si sám můžeš spočítat podle polár.
            Zdroj informací Naca technical report

  8. Ondra

    A ve skutečnosti tyto prametry mohou být ještě lepší.
    Mě aktuálně létá ta-152 s prototypovým elektro pohonem rychlostmi až 170km/h při Příkonu 330W 😀 Jde jen o koncepci pohonu.
    Na méně výkonu se už asi nedostanu. možná bych z toho letadla ale dostal větší rychlost kdybych ho upravil aerodynamicky. Ale to je rychlost zbytečná kterou stejně nejde využít v boji.
    Já bych to zatím nechal praxi o co bude elektro pohon výkonnější v souboji.
    Špatný je že u Paťase nepoznáme jak moc lepší elektrika je,ten nás oseká i kdyby letěl ze čmelákem. 😀

    Paťásku zkus změřit rychlost 😉 Já měřím max rychlost při průletu

  9. bývalý 1.NC CZ
    1.NC CZ

    A jsme u toho:
    OS Max FX-0.25:
    Output: 0.84 hp @ 18,900 rpm

    0,84 hp = 618W, létáme ale při 15 500 ot/min, takže výkon bude pod 618W, (výkonová křivka motoru je celkem plochá), takže reálně dosahovaný výkon při 15500 ot/min bude asi 580W- 590W.
    Vrtule, se kterou létáme má součet 14, tj. 10 x 4, 9×5, doma létáme 9×4.

    Představený pohon:
    6 ti čl. baterie má provozní napětí 3,7 V, plně nabitý článek 4,2V tj. 6×3,7=22,2V, plně nabitý 6-ti čl. pak 6 x 4,2V=25,2V
    parametry elektromotoru: 1000W @ 18.5V, 800W @ 14.8V, 620 ot/V, tj. 13 764 ot. při napětí 3,7Včl., používáme ale 6 ti čl. s napětím 22,2V tj.budeme někde na 1200W, to motor, pokud je dobře chlazený snese bez problémů,
    vtrule 11×6

    Nemám další parametry motoru, které bych dosadil do E – calc, takže nespočítám účinnost motoru při daném zatížení. nicméně, výkon motoru při účinnosti 70% (účinnost při 6-ti článku bude o trošku větší) bude přesahovat 700W. Patrik nepíše, jaké dosahuje se zvolenou vrtulí otáčky, ty ale budou zřejmě nad 12000/min. Použitá vrtule je 11 X 6. u 4 ccm, u spalováku se používá vrtule 9×5 (u nás 9×4)
    Účinnost vrtule je úměrná průměru, existuje jednoduchý vzorec pro výpočet: Výkon [Watt] = konst1 * (ot/min)3.0 * průměr4 * stoupání tj. pro naše účely je výkon vrtule určen pouze průměrem, stoupáním a otáčkami (jde o značné zjednodušení, nicméně povšiměte si, že průměr vrtule je pod 4 tou mocninou). Z toho vyplývá, že rozdíl v účinnosti vrtulí o prům 9′ a 11′ je 71%

    Takže si to shrneme:
    výkon spalovacího motoru 590W, výkon elektromotoru při 70% účinnosti je min 750W- 840W tj rozdíl 1,27 – 1,4 ve prospěch elektromotoru. 11’vrtule pro elektropohon je o 71% účinnější než vrtule 9′ pro spalovací pohon.
    Předsavené pohony O.S MAX 25 FX s vrtulí 9×4 a AX-4008Q-620KV Brushless Quadcopter Motor , 6 x LiPol a 11×6 vrtule nejsou ekvivalentní ani náhodou, Patrikův elektropohon je o více než 30% výkonnější než pohon s O.S Max 25 FX.

    Německé koeficienty pro elektropohon jsou stupidní. Přinesou nárůst rychlosti modelů, pohon půjde snadno realizovat, takže s tím bude létat kde kdo. Je to opravdu to, co chceme?

    • Patas
      Patas

      Petře neblázni ty koeficienty jsou docela OK a jsou dost limitní, nemůžeš brát 1000W z baterky 2000mAh, můžu ale tak 3 minuty ….

      • bývalý 1.NC CZ
        1.NC CZ

        Patriku, teď to vůbec nevztahuj na sebe, tak to rozhodn neblo myšlený. Elektropohon prostě nastupuje i v Aircombatu.A jde o to, abychom neudělali stejnou chybu jako se 4 ccm motory. Proto bych chtěl, aby se výkony 4 ccm motorů použili jako limita, kterou nelze překročit. Jak to ale zařídít, to zatím nevím.
        Chce to regl se záznamem a udělat letová měření. Umí to regly CC, ale i další. Pak uvidíme, kam ty výkony lezou. Jinak elektropravidla jsou stále zkušební, resp. doporučená.

        • Jozef
          jozef

          Peter never čo píše HK radšej si to prepočítaj vychádza tak max do 600 W a s vrtulami tam máš tiež nejaké bulharské koeficienty
          Ak sa má brať niečo ako meratelné určite vrtula na ktorej je výsledný výkon ,príkony nech si dá kto chce aké .Treba to celé prečesať a návrh by mal byť spoločný inak to nemá zmysel.

          • bývalý 1.NC CZ
            1.NC CZ

            Ale prd Bulharská konstanta. Je vidět, že to moc zmáknutý nemáš. Konstanta „konst1“ je použita pro modelářské zjednodušení vzorce. Obsahuje v sobě účinnost vrtule, další bezrozměrné parametry a hustotu vzduchu. Vzorec je pak kompletní, můžeš si to ověřit, že ti vyjdou i jednotky jak mají.
            Průměr vrtule je nejdůležitějším parametrem který ovlivňuje výkon motoru. Výkon motoru je úměrný čtvrté mocnině průměru vrtule. Jinými slovy: pokud zvětšíš průměr vrtule na dvojnásobek (a zachováš stoupání), musíš zvýšit výkon motoru šestnáctkrát !!! (16 = 2 na 4) Nemusíš to počítat, stačí k tomu sestavit (najít) graf a odečíst. na grafu uvidíš, jak prudce narůstá účinnst vrtule, tj. její schopnost přenášet výkon motoru. No a všinmi si, že u použité vrtule pro Farley se nemění jen průměr ale i stoupání vrtule, Na větší. Proto je ten rozdíl velikostí vrtulí tak citelný protože znamená nárůst účinnosti oproti spalovací vrtuli 9X4 uvedených 71%.
            Dále platí, že výkon motoru je úměrný třetí mocnině otáček. Pokud chceš zdvojnásobit otáčky se stejnou vrtulí, musíš zvýšit výkon motoru osmkrát !!! (8 = 2 na třetí). Zase z toho jde nakreslit grafa pak jen odečítat.
            Uvedené umožní další zjednodušení původní vzorce zavedením koeficientů vrtulí, protože pro danou vrtuli jsou průměr a stoupání pevné hodnoty. Vzorec se dá pak zjednodušit na Výkon = konst * ot/min na exponent Obvykle se exponent pohybuje okolo hodnoty 3 (pro naše velikosti vrtulí, např. pro APC Sort je to přesně 3) Používané rozmezí konstanty se pohybuje od 0,1 do 5, (ovlivňuje to teplota, vlhkost vzduchu, tlak) Konstantu je vhodné spočítat ze změřeného výkonu na hřídeli (to chce dynamometr nedá se použít příkon motoru). No a pak můžeš ladit a srovnávat. Je třeba brát v úvahu, že něteré vrtule mají jiný než uvedený rozměr. Proto je třeba vrtule taky změřit, a to zejména parametr stoupání. Některé vrtule jsme před léty ověřovali s Jirkou Senohrábkem, měřili jsme pak i výsledný tah jednotky. A docela to vycházelo,
            Tohle není moje metoda, nevymyslel jsem to, nechal jsem si to vysvětlit a prakticky ukázat od lidí, kteří se tím živí a současně modelaří. Zjistil jsem , že takto zjedodušené výpočty srovnávání vrtulí používá hodně modelářů, nejen já.

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Archiv